Jídlo a pojištováci

pátek 17. září 2010 11:13

Opět se mi potvrdilo pravidlo, které platí snad ve všech oblastech života: šetřit se vyplatí pouze na správném místě. V pojištění toto moudré doporučení platí dvojnásob. Hodně mých klientů již přistoupilo na pravidlo, že kvalita je důležitější než kvantita. Přesto stále existuje dost takových, kteří jsou i přes nesčetné příklady důvodů k tomuto přístupu stále nepoučitelní.

Proto se snažím najít a pochopit důvody, proč si lidé stále nechávají nalhávat nějaké bludy reklamními slogany typu “nejvyšší kvalita za nejnižší cenu”, abych s nimi mohl bojovat. Podobný - promiňte mi ten výraz - blábol mě vždy spolehlivě namíchne. Vždyť už z logiky věci víme, že k nejvyšší kvalitě se nedopracujeme bez potřebné investice. Do kvality práce, kvality pracovníků vyrábějících, či zpracovávajících příslušný výrobek nebo službu, do kvality surovin potřebných pro výrobu takového výrobku, atd.

A podobně jako v jiných případech, je to i v “mém” pojišťováckém byznysu. Ne vždy je právě nejnižší cena tím nejlepším ukazatelem kvality. Ve většině případů dochází ke snižování nepříliš vhodným způsobem, a zpravidla navíc pro klienta značně nepřehledným - ubíráním rizik, omezováním pojistných částek (a to nejen limitováním pojistného plnění, ale také – a to je velmi špatné – snižováním pojistné částky). Jelikož klient většinou spěchá a na - z jeho pohledu - “hlouposti” (čti “zbytečné” pojištění) nemá čas, výběr se obvykle zúží na konečný údaj v nabídce či nabídkách, tedy na celkovou cenu. Následuje několik otázek týkajících se kvality a likvidace pojistné události a je hotovo. Zpravidla zvítězí nejnižší cena. Na kvalitu, propracovanost, servis, služby, partnerství či stabilitu odpovědnosti se většinou zřetel nebere.  Důležitá je zaplacená částka. Přesně dle hesla jednoho ze super, či hyper, nebo třeba giga marketu: „Ceny klesají, kvalita zůstává.“

To je však, troufnu si říct, blbost – jinak to nazvat nemůžu. Pojištění se velmi podobá gastronomii (mimochodem mému koníčku nebo spíš koni). V jedné restauraci vám nabídnou svíčkovou za 55 korun, zatímco v jiné za 170 korun. A jsme tam, kde bychom být neměli. Velká většina populace si totiž dá k obědu jídlo za 55 korun. Pravda, po následně prožitém “kulinářském zážitku” si lehce zanadává, ale příště se vrátí opět do stejné restaurace a ani jejich výběr jídla se nebude lišit. Vždyť přece svíčková jako svíčková. A v podniku, kde ji nabízejí za 170 korun, je porce pouze předražená. Všichni jsou stejní (zloději, lumpové, podvodníci, a mohli bychom pokračovat...). Bohužel, i v tomto případě je výsledek podobný jako v pojištění.

Pojišťováci a finanční poradci patří z pohledu většiny národa do jednoho profesního “pytle”. Jenže, ve skutečnosti jsou mezi pracovní náplní pojišťovacího poradce (dále jen pojišťováka) a finančního poradce velké rozdíly. Podobně jako mezi kuchařem a tzv. míchačem. Míchač je ten, kdo strávníkovi připraví, resp. namíchá šlichtu (třeba i z prášku), která se sice podobá svíčkové, jenže ve skutečnosti má jedinou skutečně ocenitelnou vlastnost, jež navíc však nemá pranic společného s gastronomií - je levná a zaplní vám břicho . Naopak kuchař jídlo uvaří, vymazlí a voňavé předloží k potěšení oka, těla i duše. A samozřejmě si za tuto práci nechá řádně zaplatit. Ale to je pochopitelné - kvalitní restaurace není dobročinná či charitativní organizace - jde o podnikatelský subjekt, který nejen že musí bojovat s konkurencí, ale do uspokojení zákazníků také nemálo investovat.

Pojišťovák je ten, kdo se zajímá o riziko nejen v životním pojištění, které nese relativně slušný výdělek, ale také o nemovitý, či movitý majetek, auto, firmu a další oblasti, jež jsou pro zákazníka stejně důležité, ale už ne tak zajímavé pro zprostředkovatele. Pojišťovák ví, co znamená povodňová zóna, větrná zóna, rizikové místo pro potřeby odcizení nebo vandalismu. Jeho prioritou je dlouhodobý obchod, partnerství s klientem a služba, kterou bude dlouhodobě poskytovat. A je za to řádně honorován.

Finanční poradce je - nebo alespoň dle mého skromného názoru by měl být - ten, kdo za provizi spravuje investiční a další finanční aktivity klienta a za jejich výsledek je klientovi plně odpovědný. Takže nikoliv prodejce investičního pojištění, jež je přesně definováno pojišťovnou, ale ten, kdo od klienta převezme starost o jeho úspory a smysluplně je investuje, či využije tak, aby zákazníkovi vydělal. A on sám má také z této transakce předem definovaný prospěch. Z toho prospěchu pak poskytne provizi finančnímu poradci. Další možností je, že finanční poradce poskytne radu v oblasti investování formou ucelené koncepce a nechá si za toto poradenství zaplatit. V obou těchto případech je všechno v pořádku.

Pak ovšem existují také “míchači”, kteří se sice vydávají za finanční poradce, ale ve skutečnosti jen nosí do mísy (finanční instituce) předpřipravené směsi (finanční prefabrikáty), ze kterých vzniká cosi nazývané také jako jídlo (plnohodnotný finanční produkt).

Kvalita se musí alespoň trochu hledat.

Kvalita není zadarmo.

Kvalitu je třeba vyžadovat.

Kvalitu je třeba kontrolovat.

Možná se vám bude zdát, že míchávám nesmíchatelné. Oba příklady se mi však zdají hodně podobné. Velmi mi vadí, když se vydává šmejd za kvalitu a že na málo místech můžeme kvalitu skutečně nalézt. Na trhu působí tisíce finančních poradců, ale jen málokterý se zajímá o to, jakou má klient pojistnou ochranu, málokterý umožní výběr více než dvou pojišťovacích ústavů. Netvrdím, že pojišťováci jsou bezchybní, ale věřím - a praxe mne v tomto názoru utvrzuje -, že ten, kdo se nestydí přiznat, že je pojišťovák, většinou ví, o čem mluví. A pustí vás do své pojišťovácké kuchyně, nestydí se za to, že ho tato profese slušně živí, a že z každé smlouvy inkasuje odměnu. To je první předpoklad pro to, aby mohl svým zákazníkům nabídnout očekávanou kvalitu.

Takže kvalita nemůže být za nejnižší cenu. Bez debat...

 

Bohumír Vítovec

Jarka JarvisAle může,22:5917.9.2010 22:59:40

Počet příspěvků: 1, poslední 17.9.2010 22:59:40 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.

Bohumír Vítovec

Bohumír Vítovec

pojištění ,gastronomie a občas když už to nejde vydržet o politice

jsem pojištovák , milovník skvělého jídla a pití.takže ode mne můžete očekávat názory na pojištovací byznys a s ním související . Také a to nohem radši na restaurace jejich služby , víno a pálenku . Do piva se nepletu vůbec mu nerozumím

REPUTACE AUTORA:
0,00

Seznam rubrik

Tipy autora

tento blog
všechny blogy

Pošlete mi vzkaz

Zbývá vám ještě znaků. Je zakázáno posílat reklamu a vzkazy více bloggerům najednou.